Opetusmetodit
Porinaryhmät
Useimmiten tulee niin verkossa kuin lähiopetuksessa käytettyä
porinaryhmiä pieninä välipaloina ja ajatusten herättelijöinä. Verkossa se
tapahtuu helposti ryhmätyötiloja käyttämällä ja lähiopetuksessa vieruskavereiden
kesken.
Porinaryhmät ovat luennon tai muun opetuksen yhteydessä käytettävä
lyhyt, 2-10 minuutin keskusteluhetki pienissä 3-5 henkilön ryhmissä. Myös
pareittain tehtävä pariporina on erittäin käyttökelpoinen menetelmä.
Osallistujat keskustelevat opiskeltavaan asiaan liittyvästä aiheesta siitä
esitetyn kysymyksen tai väittämän pohjalta. Keskeistä porinaryhmissä on se, että
jokainen osallistuja on aktiivinen sekä miettii ja esittää omia ajatuksiaan.
Tavoitteena on aktivoida sellaisiakin osallistujia, jotka eivät yleensä käytä
puheenvuoroja esimerkiksi luennoilla tai opetuskeskusteluissa. Porinaryhmiä
käyttäen voidaan aktivoida ajattelua ja saada esille enemmän näkökantoja ja
ideoita. Porinaryhmillä on vaikutusta osallistujien aktivoinnin lisäksi
koulutuksen ilmapiiriin ja vuorovaikutukseen. Niiden käyttö madaltaa kynnystä
tuoda esiin epäilyjä ja negatiivisia asioita, sillä niitä ei usein esitetä koko
ryhmän edessä.
Osallistujilla voi olla koulutusta kohtaan epäilyjä ja
muutosvastarintaa. Silloin ne on hyvä tuoda julki koulutuksen alussa ja sen
aikana, jotta niitä voidaan yhteisesti käsitellä. Porinaryhmä antaa myös hyvän
mahdollisuuden tutustua muihin osallistujiin. Tämä lisää turvallisuuden
tunnetta, joka on oppimista edistävä tekijä.
Roolipeli
Roolipelissä järjestetään opiskeltavaan asiaan liittyvä tilanne, jossa
osallistujat ottavat jonkin muun roolin omansa tilalle. He asettuvat jonkun
toisen asemaan ja ovat vuorovaikutuksessa muiden, myös roolin ottaneiden kanssa.
Roolipelissä on mahdollisuus oppia toiminnan kautta kokeillen, harjoitellen ja
havainnoiden käyttäytymistä todellisuutta muistuttavassa tilanteessa. Roolipelin
aikana voidaan käsitellä erilaisia tunteita, asenteita ja arvoja. Roolipeli on
oivallinen tapa oppia ja harjoitella uusia asioita. Sen avulla saadaan esiin
uusia ja miksei vanhempiinkin asioihin ja tilanteisiin liittyviä tunteita, joita
voidaan käsitellä koulutuksen kuluessa.
Roolipeli on joustava menetelmä, jota
voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Roolipeli on yhdistettävissä moniin myihin
työtapoihin, kuten porinaryhmään, aivoriiheen tai väittelyyn. Rooleiksi voidaan
valita melkein mitä tahansa. Asiakaspalvelukoulutuksessa voidaan paneutua
kiireisen asiakkaan tai motivoitumattoman myyjän rooleihin. Arkoja ja hyvin
tunteenomaisia rooleja kannattaa välttää.
Roolipelivaihe voidaan myös äänittää
tai kuvanauhoittaa, jolloin analysointivaiheessa voidaan aina palata
roolipelivaiheeseen ja palauttaa mieliin eri kohtia esittämisen kulusta. Näin
myös tilanteen toteuttajilla on hyvä mahdollisuus tarkastella koko tilannetta ja
omaa roolinottoa jälkikäteen, varsinaisen tilanteen ulkopuolella.
Kommentit
Lähetä kommentti