Mielen hyvinvointi
Mielen hyvinvointia voi vahvistaa ja tukea 😊
Mielen hyvinvointiin eli mielenterveyteen kuuluvat mm. tunnetaidot, vuorovaikutustaidot, halu oppia uutta sekä ongelmanratkaisutaidot. Näitä taitoja voi harjoitella, mutta ennen kaikkea niitä kannattaa harjoitella.
Nuorena kehittyy
Nuoruuteen kuuluu monenlainen kasvu ja kehitys ( fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen). Nuoren elämässä tapahtuu paljon erilaisia muutoksia, jotka nuoren itsensä lisäksi hämmentävät myös ympäristöä.
Ammatillisessa koulutuksessa olevat nuoret ovat pääosin noin 16- ikävuodesta ylöspäin olevia. Tässä iässä jo pahimmat tunnekuohut ovat taaksejäänyttä elämää ja nuori kykenee koko ajan paremmin ja paremmin mm. suunnittelemaan omaan toimintaansa ja hallitsemaan impulssejaan. Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän nuori kykenee kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja katse omasta itsestä ikään kuin laajenee.
Aivot kehittynyt koko nuoruusiän aina aikuisuuteen saakka. Erityisesti alueet, jotka osallistuvat tunteiden tunnistamiseen, käyttäytymiseen säätelyyn ja vaativampaan oman toiminnan suunnitelmalliseen ohjaukseen. Nuoret tarvitsevat tukea hyvin erilaisiin asioihin aina tunteiden säätelystä itsenäistymisen rohkaisemiseen.
Itsetuntemus on osa mielen hyvinvointia. Se, että tietää omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ylipäätään ominaisuutensa ihmisenä, opiskelija ja oppijana- vaikuttaa siihen, kuinka opiskelija uskoo itseensä.
Valtioneuvosto on julkaissut vuonna 2019 " Edellytykset kasvuun, oppimiseen ja osallisuuteen" julkaisun. Siinä on yli kahdensadan tutkijan tekemiä havaintoja lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Noin joka viides suomalaisnuori kärsii mielenterveyden häiriöistä, psykiatriset erikoissairaanhoidon palvelut ovat riittämättömät ja perusterveydenhuollon tarjoamat palvelut ovat kykenemättömiä tarjoamaan palveluita.
Havaintoja omasta työstäni
Hyvin suuri osa nuorista voi hyvin ja usein elämänhallinnan haasteet ja mielenterveyden häiriöt kasautuvat samoille perheille. Usein perheissä voivat huonosti vanhemmat, kuin myös nuoret. Viime vuosia on uutisoitu paljon nuorten henkisestä pahoinvoinnista ja monet tilanteet ovat päässeet kärjistymään. Olen työskennellyt kohta kymmenisen vuotta erilaisten nuorten parissa. Olen tavannut työssäni paljon nuoria, joilla " tilanne on ikään kuin päällä." Nuoruuden kehitys ja muutokset vievät opiskelulta tilaa ja energiaa. Nuoren voimavarat opiskeluun saattavat olla yllättävänkin vähäiset. Opiskelut voivat olla kuin sivujuoni nuoren elämässä.
Monilla opiskelijoilla on haitallisia uskomuksia itsestään oppijana. Heillä saattaa olla jo pienestä pitäen muodostunut käsitys itsestään huonona opiskelijana, jopa tyhmänä. Uskomuksista on hankala päästä eroon ja se vaatiikin meidän aikuisten tukea ja ohjausta. Jos opiskelija tiedostaisi paremmin käsityksensä itsestään oppijana, hänellä olisi myös mahdollistuu irrottautua menneistä ja antaa itselleen mahdollisuus kääntää uusi sivu opinnoissaan. Tässä aikuiset voivat olla mukana tukemassa.
Miksi nuorten mielenterveyshäiriöt ovat lisääntyneet?
Eri tutkimusten mukaan noin 20–25 prosenttia nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä ja ne ovat koululaisten ja nuorten aikuisten tavallisimpia terveysongelmia. Erilaisia häiriöitä voi olla useampia yhtä aikaa. Ja tämä näkyy isona osana omaa opettajan arkea. Se, että huomioidaanko nuorten mielen pahoinvointia tarpeeksi- onkin asia erikseen. Onko taitoa ja tietoa nähdä vaikkapa poissaolojen taakse? Kuitenkin mielenterveyden häiriöt vaikuttavat suoraan mm. muistiin ja uuden oppimiseen, tiedon omaksumiseen.
Toteutuuko yhdenvertaisuus tämän päivän ammatillisessa koulutuksessa? Saako mielenterveyden häiriöistä kärsivä opiskelija riittävästi tukea opintoihinsa? Ymmärretäänkö sitä, että mielen hyvinvointi vaikuttaa oppimiseen?
Tämän päivän yhteiskunnassa nuori törmää hyvin moninaisiin haasteisiin, jotka voivat ylittää hänen sen hetkisen kehitysvaiheen kyvyt ja voimavarat. Näistä mainittakoon mm. yksinäisyys, koulukiusaaminen, opiskelupaineet, erilaiset elämän siirtymävaiheet, perheen tilanne ja ylipäätään tämän hetken elämäntapa.
Vahvistaako vai heikentääkö opiskelu mielen hyvinvointia?
Opiskeleminen ja ryhmässä oleminen omalta osaltaan voi toimia mielenterveyttä vahvistava tekijänä, mutta kolikon toinen puoli on kuitenkin sen kuormittavuus. Opiskelijoita tulisi aktiivisesti ohjata pitämään omasta mielenterveydestään huolta, kuten pidämme fyysisestä terveydestämme. Viimeisen kymmenen vuoden aikana suomalaisten fyysinen terveys on parantunut, psyykkiselle terveydelle puolestaan näin ei ole käynyt.
Tämän hetkinen opiskelu vaatii usein itseohjautuvuutta ja tietynlainen kilpailullisuus on vahvasti läsnä. osalle nuorista tämä aiheuttaa ahdistusta ja erilaisia mielenterveyden häiriöitä. Kurssimuotoisuus ja ylipäätään erilaiset koulutyön organisointitavat vaativat tämän päivän nuorilta paljon enemmän kuin aiemmin ja osa kokee tämän erittäin kuormittavana.
Syrjäytymisvaarassa olevat nuoret
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyshairiot/nuorten-mielenterveyshairiot
https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/mielenterveys/
https://verneri.net/yleis/mielenterveyden-tukeminen-arjessa
https://www.mtkl.fi/toimintamme/julkaisut/mielenterveysbarometri-2021/
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161440/VN_2019_7_Edellytykset_kasvuun_oppimiseen_ja_osallisuuteen_kaikille.pdf?sequence=4&isAllowed=y
https://blogit.metropolia.fi/tikissa/2018/10/23/syrjaytymisvaarassa-olevia-nuoria-yha-enemman/
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/hyvinvointi-ja-terveys/nuorten-syrjaytymisen-ehkaisy
https://www.oph.fi/fi/kehittaminen-ja-kansainvalisyys/oppivelvollisuuden-laajentaminen
https://www.sitra.fi/julkaisut/juurisyyanalyysi-nuorten-elamanhallinta-ja-mielenterveys/#2-arjen-ennakoitavuus-ja-pirstaloituneisuus
Kommentit
Lähetä kommentti