Hahmottaminen ja motoriikka

 

Tutustuin otsikon aiheeseen mm. kirjan Kehitysvammaisuus (Kaski, manninen, Pihko) tekstin pohjalta ja peilaten oppimaani omiin kokemuksiin toisen asteen opettajana. Täytyy heti todeta, että en toimi työssäni kehitysvammaisten parissa, mutta lähdin avoimmin mielin pohtimaan, onko omalla kokemuksellani ja kirjan aiheilla löydettävissä yhtymäkohtia käytännössä. Vaikka yhtymäkohtia ei olisi löydettävissä pohdinta auttaa minua joka tapauksessa tutustumaan kirjan aiheisiin.

Lievään aivovaurioon saattaa liittyä pieniä neurologisia poikkeavuuksia ja oppimisen ja kehityksen erityisvaikeuksia. Nämä saattavat esiintyä hienomotorisena kömpelyytenä sekä puutteellisina havaintotoimintoina. Lapsen älyllinen suoritusprofiili saattaa olla epätasainen ja esiintyy esimerkiksi sosiaalisen kanssakäymisen ja/tai käyttäytymisen ongelmia. Tässä löytyy myös yhtymäkohta omaan työhöni, koska valtaosa näistä lapsista on älyltään normaaleja ja jopa lahjakkaita mutta, tekstissä todetaan, että oireita esiintyy myös kehitysvammaisilla. // Kehitysvammaisuus, Kaski, Manninen, Pihko, Sanoma Pro//

ADD, ADHD tarkkaavuushäiriö ilman muita erityisvaikeuksia ja tarkaavuushäiriö ja ylivilkkaus. Toiselle asteelle saattaa tulla opiskelijoita joilla on jo tehty kuntoutustoimia varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa. Opiskelijalla voi olla tarve erityisiin tukitoimiin ja ainakin henkilökunnan olisi hyvä tiedostaa mahdollinen tukitarve.

Autismihäiriöiden oirekuva saattaa sisältyä sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriöitä, kommunikaatiohäiriöitä, poikkeavaa tai rajoittunutta käyttäytymistä, aistien poikkeavaa toimintaa. Tavallisena erityispiirteenä liiallinen tai alentunut aktiivisuus, unihäiriöt syömishäiriöt sekä itseä vahingoittava käyttäytyminen.

Aivojen vaurio saattaa voi ilmetä lyhytjännitteisyytenä, puutteellisena pettymystensietokykynä ja hallitsemattomina tunnereaktioina. Tällaisissa tapauksissa henkilö voi pyrkiä suorittaa tehtäviä mihin hänellä ei ole todellisuudessa kykyjä, käyttäytyä ylimielisesti tai vastaavasti henkilö voi panostaa niihin asioihin mihin kykyjä löytyy. // Kehitysvammaisuus, Kaski, Manninen, Pihko, Sanoma Pro, s. 105//

Koulussa tuetun oppilaan kognitiivisten aistinvaraisten taitojen käyttöä pyritään tukemaan aktivoimalla ja tukemalla aistien käyttöä ympäröivän todellisuuden hahmottamiseen. Tehdään harjoituksia missä opiskelija joutuu tekemään havaintoja, valintoja, luokittelua, ongelmanratkaisua ja miettii syy ja seuraussuhteita. Vastaavasti motoristen taitojen kehityksessä on tavoitteena kehon hahmottaminen, sekä kokonais- ja hienomotoristen taitojen kehittymisen tukeminen. Tehdään harjoituksia missä opiskelija harjaantuu motoristen toimintojen suunnittelussa, ohjauksessa sekä saa harjoitusta tasapainoon, koordinaatioon, rytmiin, kestävyyteen ja lihasvoimaan. Otan esimerkin käytännön kuljettajaopetuksesta, on helppo nähdä, että opiskelija tarvitsee näitä kaikkia ominaisuuksia matkalla ammattiin. Leipomon logistiikka. Kuljettaja näkee dokumentista, mitkä tuotteet ja mistä sijainnista noudetaan. Tuotteet täytyy kuljettaa liu’uttamalla tai rullilla kuormatilaan, tuotteet asetellaan kuormatilaan purkujärjestyksen mukaiseen järjestykseen. Kuljettajan täytyy liikkua ketterästi ylös ja alas kuormatilaan sekä käyttää apuna takalaitanostinta. Opiskelijan täytyy kuljettaa kuorma-autoa liikenneympäristössä ja jokaisella toimitusasiakkaalla on omanlaisensa toimintaympäristö sekä toimintatavat. Asiakkailta tulee ns. palautuksina tyhjät kuljetusyksiköt takaisin leipomolle. Näitä kaikkia osataitoja harjoitellaan koulussa, jotta opiskelija pienin askelin pääsee lähemmäs riittävää ammattitaitoa, joka riittää itsenäiseen työskentelyyn. // Kehitysvammaisuus, Kaski, Manninen, Pihko, Sanoma Pro, s. 168//

 

Tero Nieminen

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opetusmetodit

Tarkkaavaisuus ja keskittyminen

Visuaaliset ohjeet, opetusmetodi 2