Tarkkaavaisuus ja keskittyminen
Tarkkaavaisuus ja keskittyminen
Tarkkaavaisuuden häiriö liittyy olennaisesti
ihmisen tunnekokemukseen. Tunteet ohjaavat, määrittävät tapahtumien ja
tilanteiden merkitystä ja siksi niillä on suuri merkitys oppimistilanteeseen.
Kognitiivisuus käsittelee ihmisen kykyä säädellä mm. tarkkaavaisuutta, tiedon
jäsentelyä, muistia, toiminnan arviointia, havainnointia ja oppimista. Myös
oman toiminnan, käyttäytymisen ja tunteiden säätely on vaikeaa
tarkkaavaisuushäiriöiselle. Oppimisen kannalta keskeisin tarkkaavaisuushäiriöön
liittyvä vaikeus on työskentely- ja oppimistilanteissa vaadittava toiminnan
suunnittelu ja säätely.
Tarkkaavaisuuteen vaikuttaa vireystila,
motivaatio ja tunnetila.
Motivaation ja kiinnostuksen ylläpitäminen
on tärkeää tarkkaavaisuushäiriöisen oppimisessa. Kun oppilas on kiinnostunut
aiheesta, niin hän pystyy sulkemaan ympäriltään häiritseviä tekijöitä ja
ärsykkeitä. Tehtävän lopputulokseen vaikuttaa millainen ja miten tehtävä oli annettu.
Mielenkiintoinen aihe ja tehtävät jäsenneltynä osiin sekä niiden vaatimustasot
ja tavoitteet pitää olla hahmoteltavissa ja saavutettavissa.
Oppimistilanteissa heillä on vaikea hillitä
itseään mikä näkyy esimerkiksi oman vuoron odottamisessa. Heille on hyvin
tärkeää, että saisivat esittää tai tehdä oman asiansa heti.
Opetuksen
apuvälineeksi voidaan myös ajatella ympäristön siisteyttä ja järjestystä. Jos
asioita lojuu pöydällä liian paljon se antaa ajatuksille liian paljon
virikkeitä. Pyritään siihen, että näkyvillä ovat vain tarvittavat välineet.
Fyysinen ympäristö vaikuttaa ja vie huomion epäolennaisuuksiin. Järjestyksen ja
selkeyden ylläpito luokkatilassa on tärkeätä, etteivät ajatukset lähde
harhailemaan tai ajaudu kaaokseen.
Opiskelijan
mahdollisuus luokassa liikkumiseen on huomioitava. Opiskeluympäristössä
kannattaa huomioida myös seuraavia asioita. Miten pulpetit tai pöydät on
aseteltu ja onko joillekin haastavaa työskennellä, jos selän takana tapahtuu
asioita. Luokkatilassa on hyvä olla myös sermejä, joita voidaan tarpeen mukaan
liikutella rauhallisen työskentelyn takaamiseksi.
ADHD
on keskittymisen kyvyttömyyttä ja se näkyy myös yliaktiivisuutena ja
impulssisuutena. Impulsiivisuus vaikuttaa oppimistilanteissa harkinnan
puutteesta ja yliaktiivisuus on paikallaan pysymättömyyttä tai jatkuvaa
puhetulvaa. Lisäksi tämä aiheuttaa kognitiivista hankaluutta seuraavissa
asioissa, kuten toiminnan ohjauksessa, koska muisti ja työn suunnittelu
vaikeutuvat. Toiminnan ohjauksen puute aiheuttaa aloitekyvyn puutetta,
tavoitteellisuuden, suunnitelmallisuuden ja työskentelyn arvioinnin
vaikeutumista. Toiminnan ylläpitäminen häiriintyy helposti muiden ärsykkeiden
ilmaantuessa.
Yksi
hyvä tapa opiskella on opiskelun rytmittäminen, niin että voi tauottaa
oppimistaan. Jaottele tehtäviä ja laita vaikka kello ajastamaan ajankäyttöä,
jotta osaat siirtyä eteenpäin seuraavaan tehtävään.
Perinteisiä
apuvälineitä, jotka keskittyvät käsillä tekemiseen ovat erilaiset
stressilelut/pallot tai vaikka sinitarra ja kuminauha. Jumppapallosta on myös
apua keskittymisessä ja aktiivityynystä. Korvatulpat ovat mainio väline saada
häiriötä aiheuttava melu poistettua. Vastamelukuulokkeilla saa hälyn pois.
Samalla voi kuunnella, vaikka rauhoittavaa musiikkia. Joskus myös liiallinen
valo häiritsee keskittymistä ja lippalakki on tämän poistamiseen oiva väline.
Tietokoneelta
sekä puhelimelta kannattaa laittaa kaikki merkkiäänet häiriöttömään tilaan,
niin keskittyminen ei herpaannu kesken tehtävien. Näytön kirkkausasetusten
säätäminen vähentää heijasteita ja silmät eivät rasitu liiaksi. Sovelluksista
löytyy myös apuvälineitä tietojen järjestämiseen, keskittymiseen ja listauksia
hoidettavista asioista. Aikatauluja ja asioiden järjestelmällisyyttä helpottaa
perinteinen kalenteri ja opiskelua lukujärjestys. Tarvittaessa voit myös luoda
itsellesi to do-listoja, mutta huomioi tärkeys tai aika. Myös puhelimen
perinteisiä hälytys ja muistutus ohjelmia kannattaa hyödyntää.
Tarkkaavaisuuden
ja keskittymisen häiriöstä kärsivät tarvitsevat opetuksessa pitkäkestoista
tukea. Tukitoimien tarve ja muoto voivat vaihdella hyvinkin henkilökohtaisesti
ja jopa päivittäin, koska siihen vaikuttaa motivaatio, tunnetilojen vaihtelut,
stressitekijät ja sen hetkinen vireystila sekä opiskelijan tiedolliset ja
taidolliset kyvyt.
Opetuksen tulee
olla rakenteeltaan selkeäksi suunniteltua. Ennustettavuus ja toistuvat rutiinit
hyödyttävät opiskelijaa. Kun sama malli toistuu päivittäin, opettajan on
helpompi ennaltaehkäistä ongelmia. Tieto siitä miten päivät etenevät ja selkeä
lukujärjestys auttaa opetuksen etenemistä ilman häiriöitä. Riittävät tauot
auttavat pysymään virkeänä. Levänneenä jaksaa keskittyä paremmin. Tiukkoja deadlineja ei kannata asetella, sillä
ne ahdistavat opiskelijaa. Myös visuaalisuudesta ja kuvien käytöstä hyödytään.
Miten kukin parhaiten oppii, tuetaan, jolloin opiskelija ohjautuu oivaltamaan itselleen parhaan oppimistyylin tai -tyylit. Tavoitteiden asettaminen tehdään henkilökohtaisesti ja riittävän lyhyelle aikavälille. Anna opiskelijalle selkeätä palautetta oppimisen onnistumisesta, koska tieto onnistumisista motivoi eteenpäin.
Minusta opettajan pitäisi miettiä voiko
luokkatilaa muuttaa toisenlaiseksi ja voiko asioita opettaa erilaisilla
tavoilla. Miettiä, että pitääkö meidän muuttaa oppilasta meidän tapoihimme vai opettajan
tapoja oppilaalle sopivaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti